ANKARA - BHA
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) yayımladığı verilere göre, 2025 yılının ocak-mayıs döneminde Türkiye’de otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,1 artarak 394 bin 327 adet olarak gerçekleşti. Aynı dönemde hafif ticari araç satışları ise yüzde 1,7 oranında gerileyerek 95 bin 39 adede düştü.
Söz konusu dönemde elektrikli ve hibrit araçların toplam otomobil pazarındaki payı dikkat çekici bir artış gösterdi. Tam elektrikli otomobil satışları 59 bin 92’ye ulaşırken, benzinli bir jeneratörle bataryayı şarj eden uzatılmış menzil sistemli modeller de dahil edildiğinde bu sayı 59 bin 848 oldu. Hibrit otomobil satışları ise 109 bin 398 olarak kaydedildi. Böylece, elektrik motoru barındıran araçların toplam satış adedi 169 bin 246’ya yükseldi ve pazar payı yüzde 42,9’a çıktı.
Geleneksel yakıt türleriyle çalışan otomobillerde ise gerileme yaşandı. Ocak-mayıs döneminde benzinli otomobil satışları 189 bin 676 adetle geçen yıla kıyasla yüzde 23,5 oranında düşerken, dizel otomobil satışları 32 bin 960’a gerileyerek yüzde 16,2 azaldı. Otogazlı otomobil satışları da 2 bin 445’te kaldı ve yüzde 12,1’lik bir düşüş kaydetti.
Dizel araç satışlarındaki düşüşte, küresel otomotiv markalarının bu segmentte üretimi kademeli olarak sonlandırması etkili oldu. Buna karşılık, hibrit otomobillerin satışında yüzde 102,3’lük, tam elektrikli otomobillerde ise yüzde 114,1’lik artış yaşandı. Özellikle plug-in hibrit araçlar 20 bin 812 adetlik satışa ulaşarak yüzde 5,3’lük pazar payı elde etti. Bu segmentte geçen yıla göre artış oranı yüzde 1402,7 gibi dikkat çekici bir seviyeye ulaştı.
Geçen yılın aynı dönemine göre yakıt türlerine göre pazar paylarında da kayda değer değişiklikler görüldü. Benzinli araçların toplam otomobil satışlarındaki payı yüzde 66,1’den yüzde 48,1’e gerilerken, dizel otomobillerin payı yüzde 10,5’ten yüzde 8,4’e düştü. Otogazlı araçlar ise yüzde 0,7 olan pazar payını bu yıl yüzde 0,6’ya düşürdü. Buna karşılık tam elektrikli otomobillerin pazar payı yüzde 7,4’ten yüzde 15’e, hibritlerin payı ise yüzde 14,4’ten yüzde 27,7’ye çıktı.
Mayıs ayı özelinde bakıldığında ise yalnızca tam elektrikli otomobil satışları 16 bin 802 adet olarak gerçekleşti. Bu rakam, mayıs ayında tam elektrikli araçların otomobil pazarındaki payının yüzde 19,7’ye ulaştığını gösterdi.
Tüm bu veriler doğrultusunda, Türkiye’de satılan her 10 otomobilden yaklaşık 4’ünün elektrikli ya da hibrit motor teknolojisine sahip araçlardan oluştuğu görülüyor. Elektrikli dönüşümün hızlandığı Türkiye pazarında bu eğilimin önümüzdeki dönemde daha da güçlenmesi bekleniyor.