Gündem

Türk hava sahasında serbest rota dönemi bu gece başlıyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Serbest Rota Hava Sahası (FRA) uygulamasının bu geceden itibaren Türk hava sahasında devreye alınacağını, sistemin uçuş süreleri ve yakıt tüketiminde önemli kazanımlar sağlayacağını açıkladı.

Abone Ol

ANKARA-BHA

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) koordinasyonunda yürütülen Serbest Rota Hava Sahası (Free Route Airspace – FRA) uygulamasının Türk Hava Sahası’nda bu geceden itibaren kullanılmaya başlanacağını duyurdu. Uraloğlu, söz konusu adımın Türk havacılığı açısından önemli bir reform niteliği taşıdığını ifade etti.

Uygulama ekonomik ve çevresel kazanımlar sunacak

Bakan Uraloğlu, FRA’nın hava araçlarına belirlenen giriş ve çıkış noktaları arasında klasik rotalara bağlı kalmadan uçuş planlama imkânı tanıyacağını belirtti. Bu sayede uçuş sürelerinde kısalma, yakıt tasarrufu ve karbon salınımında azalma gibi hem ekonomik hem çevresel alanlarda önemli faydalar sağlanacağı kaydedildi.

Türkiye’de FRA’ya geçiş için hazırlık sürecinin DHMİ tarafından 2019 yılında başlatıldığını hatırlatan Uraloğlu, hava sahası düzenlemeleri ve operasyonel yöntemlerin uluslararası standartlara uyumlu şekilde olgunlaştırıldığını söyledi.

Simülasyon süreci ve uygulamanın ilk aşaması

Uraloğlu, Eurocontrol iş birliğiyle Ocak–Mayıs 2022 döneminde yaklaşık 400 hava trafik kontrolörünün katılımıyla gerçek zamanlı simülasyonlar gerçekleştirildiğini açıkladı. Bu testlerin yeni düzenlemelerin güvenli şekilde uygulanmasına ve operasyonel analizlerin tamamlanmasına katkı sunduğu ifade edildi.

Bakan Uraloğlu, başarıyla sonuçlanan simülasyonların ardından FRA’nın Türk Hava Sahası’nda bu gece itibarıyla FL305 ve üzerindeki seviyelerde uygulanmaya başlayacağını bildirdi. Uygulama, 2025–2026 kış döneminde gece saatlerinde, 2026–2027 kış döneminden itibaren ise 24 saat esasına göre yürütülmesi hedeflenerek genişletilecek.

Uraloğlu ayrıca, elde edilecek geri bildirimlere göre alt limit olan FL305 seviyesinin daha aşağı irtifalara çekilebileceğini, Hava Sahasının Esnek Kullanımı (FUA) çalışmalarının genişletilmesi hâlinde iç hat uçuşlarında da serbest rota kullanımının yaygınlaşmasının mümkün olacağını belirtti. Bu gelişmenin, havalimanları arası güzergâhların daha verimli hale gelmesine ve uçuş sürelerinin ek olarak kısalmasına katkı sağlayacağı ifade edildi.